en bild - tusen ord (från frankriket)

Jag tänkte visa lite bilder från gårdagen. Men Nisses internet är ganska segt, och i kombination med den här supersega blogg.se så blir det inget av med det.


Nåja, en bild säger mer än tusen ord, så här kommer ett par tusen ord istället...


Det hela började egentligen i förrgår då vi satte oss i bilen och åkte söderut. Jag och mammsen åkte hemifrån och plockade upp pappsen på hans jobb. Sen stannade vi traditionsenligt till på Max i Sundsvall. Jag hade på morgonen börjat känna mig förkyld så jag kände inte om jag var hungrig eller inte men vi käkade iaf lite där, tillsammans med hela resten av norrlandsjulbesökarna som också stannade där just då. 45 minuter fick vi stå i kö och totalt en timme var vi på Max! Galet!

När vi var mätta och nöjda satte vi oss i bilen igen, jag langade upp datorn och såg på SATC-filmen. Har inte sett den sen jag såg den på bio i somras, så det var riktigt kul! Insåg efter nån timmes tittande att det var extended-versionen jag hade. När jag sett halva filmen (dvs efter typ 1,5 timme) blev jag kissnödig så vi stannade och kissade, och sen såg jag klart filmen och började på nästa film.

Någon timme senare rullade vi in i Uppsala. Inte med siktet direkt på Linnégatan och farmorn utan vi åkte till akuten. Mammsen har nämligen varit lite dålig den senaste månaden och nu hade hon jätteont och ville kolla så att det inte var nåt jättefarligt innan hon satte sig på ett plan till frankriket där hon inte kan tala med nån läkare.. Så vi dumpade av henne där och åkte hem till farmorn. Där bjöds det på prinskorv och potatis innan vi satte oss i bilen igen och åkte hem till en kusin på tårtkalas, han behagade nämligen fylla 26 samma dag! Efter några timmar där, lekandes med katterna (två st, barn till vår Sigrid) och ätandes av tårtan åkte vi tillbaka hem till farmorn, fortfarande inget ljud från mammsen.

Pappsen beställde en taxi till tidigt dagen efter och vi gick och la oss. Jag och mammsen skulle dela bäddsoffa i vardagsrummet, den var jättesvajjig och knölig och hård så jag kunde inte sova. Dessutom låg jag och föreställde mig det allra värsta som mammsen skulle råka ut för, typ akutoperation och så. Till slut, vid midnatt, ringde hon och hade fortfarande inte fått träffa farbror doktorn, så jag låg och gissade på att hon skulle komma hem klockan 2. Det gick lite snabbare än så, strax före ett kom hon hem. Det var inte så allvarligt utan mest muskulärt så hon kunde lugnt åka till frankriket.

Sen sov vi (inte så mycket) till klockan 05.15 då pappsens väckare ringde och vi steg upp. Åt lite frukost och packade ihop oss och gick sen ut till taxin och åkte till Arlanda. Efter incheckningen tog vi ett varv på tax-freen och sen käkade vi frukost, jag åt världens godaste macka någonsin ever kanske! Och sen var det dags att flyga iväg söderut.

Planet var fullt av skrikiga ungar och bakom oss satt två tjejer som snackade oavbrutet om allt dom hade glömt hemma och så, pappsen tänkte ta anteckningar och göra en sammanställning så de inte glömmer samma saker igen. Själv satte jag på fligthmode och fulsov lite (jag har en jättebra bild som illustrerar ordet fulsova, men som sagt, inga bilder).

Framme på Orly-flygplatsen gick jag ner i bunkern för att gå på toaletten medan mor och far gick för att hämta ut väskorna. De stod sist på bandet och såg en kille som tog en väska som var mycket lik min, men jag har ju en ganska normal svart väska.. När jag kom tillbaka började folk att skingras och väskorna på bandet att glesna. Där fanns en väska som var ganska lik min men jag såg att den inte var min. Till slut stannade bandet med denna enda väska kvar. Jag gick bort och kollade på taggen där det stod Loewdahl. HMPFR!! Mister Loewdahl!! Man snor inte andras väskor sådär!!!
Så jag tog hans väska och vi gick bort mot bagage-claimen men då såg pappsen en bekant väska i kön till Paris-bussen och frågade honom om han möjligtvis hette Loewdahl, och jodå det gjorde han. Och så frågade pappsen om han inte ville ha sin egen väska istället för min, och det ville han också. Så jag blängde lite argt på honom och snodde åt mig min väska. Han kollade lite på mig också och jag tror han föreställde sig hur det hade sett ut när han öppnade väskan och insåg att han bara hade små klänningar att klä sig i på nyår i Paris.

Sen efter mycket vimsande fram och tillbaka på flygplatsen hittade vi en taxi som tog oss till en tågstation i Paris (och jag fick äntligen se tornet!!). Där åt vi varsin macka, jag och mammsen, och sen tog vi TGV-tåget mot Le Mans. TGV-tåget gick tokfort, så på mindre än en timme var vi framme. Där tog vi dagens tredje taxi till hotellet. Pappsen hade bokat ett rum för tre, sa han, men när vi kom dit kunde man bara bo en eller två i ett rum. Lillebror hade ju redan innan berättat om alla ställen där jag kunde sova hos honom, så det gick ju också bra.

När vi installerat dem på hotellet och slumrat en slumr var det dags att gå till teatern. Pappsen gick före och köpte biljetter medan vi piffade oss. När vi nästan var framme hörde vi ett välbekant "Liiisaaa!!!", då var det lillebror som vrålade från logen (han satt nog och spanade efter oss, hihi). Sen blev vi visade till vår plats, näst längst fram alldeles nedanför pålen och revyn kunde börja. Allt var väääldigt obegripligt (franskt) men vi fattade ju i alla fall danserna. I slutet var det lillebrorns tur, det var så klart bäst av allt, han var fantastisk!! Sen var det paus, då blev vi inkallade i VIP-rummet för champagne och kakor från chäfern (Nisses chef).

Efter akt två gick vi ut och åt, då var vi alla vrålhungriga och hittade ett ställe som hade trerättersmenyer man fick kombinera ihop själv. Jag fattade ju ingenting av menyn så Nisse fick översätta. Till slut blev det förrätt med porcherade ägg och räkor (hur gott som helst), varmrätt med nån tunnskuren biff och potatiskaka och gåslever (måste ju testa när jag är i frankriket liksom). Efterrätten bestod av svartvinbärssorbet och creme de cassis, hur gott som helst!!

Sedan gick vi till hotellet för att hämta mina väskor och sen hem till lillebrorn på andra sidan floden. När vi kom hit möttes vi av Emilliano och Appölinn som satt och drack vin de "fått" av chäfern. Jag var astrött efter att inte ha sovit nåt och superförkyld, så jag ville mest bara sova, men jag satt där med dem ett tag och fick lite te och så. Sen lyckades dom av nån anledning lura med mig ut, jag ville ju egentligen det men jag trodde jag var för trött, så vi gick till ett ställe som hette Zoo. Där drack vi allehanda drycker för att laga min hals, bland annat piripiri-vodka, hur starkt som helst men säkert nyttigt! När dom stängde klockan 2 gick vi hem, de andra som var där gick vidare men där gick gränsen även för lillebror.

Och nu är vi ganska nyvakna, eller vissa av oss har somnat om och ni förstår säkert hur länge jag har varit vaken..

Dags att skaka liv i lilla brorn så jag får nån frukost nån gång! Börjar bli lite vrålhungrig nu!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0