Min lediga dag

Idag är min första lediga dag på jullovet, och den enda innan jag åker upp till Norrland. Jag har alltså massor att göra, en lång lista på saker som jag tänkt uträtta under dagen.

Dagen började med att jag vaknade vid 9-tiden, snoozade en gång eller två och klev sedan upp. Anledningen till den, för mig, ändå tidiga morgonen var just denna långa lista! Hade några ärenden på stan, en julklapp att leta reda på, och ville inte ut i eftermiddag bland alla miljarder människor som precis fått julledigt. Så jag åt frukost och skulle precis ge mig iväg ut på stan. Då fick jag ett meddelande från min chef som undrade om jag kunde hoppa in på jobbet ikväll, typ mellan 15-20/21 ungefär. Där rök den lediga dagen...
Tyckte 15 lät lite tidigt med tanke på allt jag skulle göra så jag skrev tillbaka att jag kommer in vid 16 och jobbar så länge jag behövs, Kista är ju öppet till 22 ikväll och varenda kväll fram till julafton nu (fast inte på självaste julafton förstås).

Sen tog jag tvärbanan till Luma för att kolla om mina linser kommit in, och det hade dom för flera dagar sen. Tydligen hade de ringt till mitt mobilsvar, men det var säkert i samband med att mobilen kom bort och då ringde ju jag flera gånger dit också så jag har inte lyssnat av det. När jag skulle betala linserna kom jag på att jag hade fått ett sms när jag bokade undersökningen som gav mig 50 kr rabatt, och sen kom jag ihåg att fråga om dom hade studentrabatt också, så totalt fick jag 147,50 kronors rabatt, inte helt fel för en fattig!
Sen åkte jag för att leta efter den där julklappen. Hittade den tyvärr inte så nu måste jag hitta på nåt annat.

Hittade däremot den här skylten. Den är en av de saker jag minns mest från min barndom i Sandby!


Sen åkte jag hem.

Till mitt berg går ju en hiss inuti berget. Den består av en liten tågvagn som går på räls som ser ut som en tunnelbanevagn från tidigt 60-tal eller nåt. Den körs automatiskt men det jobbar alltid en vakt i den som bara sitter där.
Eftersom hissen är uråldrig går den ofta sönder och då trafikeras sträckan torget - berget av en buss istället. Sådant är fallet nu. Bussen körs naturligtvis inte automatiskt utan av en busschaufför, men vakten finns där ändå, förmodligen för att han ska slippa vara arbetslös medan hissen lagas.
Bussen är inte nån vanlig SL-buss utan en ljusgul buss som man använder endast för denna sträcka. Det är gratis att åka och det är mycket speciell stämning på bussen. Man har till exempel pyntat den med glitter och chauffören med en tomteluva.
Idag tog jag bussen när jag var på väg hem. Då bjöd vakten på pepparkakor till alla som åkte med, hur gulligt är inte det?? Jag har inte ätit nån pepparkaka förut i år så det blev min första! Håller tummarna att chefen köper pepparkakor åt oss i helgen! :)

Nu ska jag äta lite lunch och sen om ett tag ska jag åka och jobba. Så, då blir det 7 dagars jobb i rad, hurra för mig... :/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0