osynliga kamelrim och sprängningar i berget

Alla som har varit hemma hos mig, eller i Liljeholmen över huvud taget på sista tiden, har nog inte missat det stora stora hålet som dom ska bygga nån slags galleria i strax bredvid torget och tunnelbanan. Det är alltså ett gigantiskt stort hål som blir större och större för varje dag som går.

Hur gör man då ett stort hål i marken? Jo, man spränger! Eftersom jag bor på berget strax ovanför hålet (översta huset på bilden) så känner jag ganska tydligt när de spränger, det känns som en smärre jordbävning ungefär.

Så här ser hålet ut:

image321


image322


Det är riktigt spännande när de spränger, först kommer varningssignalen i typ 3-4 minuter och när man minst anar det kommer smällen. Jag sitter och spänner mig och blir mer och mer skrämd för varje gång. De börjar dessutom spränga tiiidigt på morgonen, igår började dom ju 07.45 och spränger fram till 22-tiden ibland.
Men det allra roligaste är hålet i planket, det här:

image323


För där står det alltid folk och tittar. Oftast män runt 50, ibland mammor med barn i barnvagnar, aldrig ungdomar och som i morse en alkis med rollator, nyss utkommen från systemet mittemot. Tror rekordet jag har sett är 6 personer samtidigt, alltid lika kul! (Jag tittar ju då alltså på människorna och inte på hålet)


Ikväll har vi i alla fall spelat spex igen. Riktigt roligt. Riktigt spexig publik, bra ibland.. Fast några av dem sjöng en sång om att kören var fula i pausen, taskigt, fast tydligen var det på tvärtomspråk. Ibland förstår jag ingenting av alla dessa teknologer. Faktisk.


Inatt drömde jag mycket märkligt. Ska iväg till Barnens Ö nästa helg och kom på igårkväll att jag måste köpa en sovsäck. Inatt drömde jag att det där internatet var nån form av scoutläger där lilla pappsen skulle vara ledare och vi skulle därför samåka. Men plötsligt var klockan kvart i 3 och vi hade fortfarande inte åkt. Och jag var ju tvungen att stanna på systemet (man ska ta med egen dricka till Barnens Ö) och skulle inte hinna eftersom vi var så sena, så jag blev helt sjukt arg på pappsen och började hacka sönder gräsmattan med en stor kniv. Sen kom jag på att jag hade en flaska vin hemma som jag faktiskt kunde ta med mig och då blev jag glad igen.


Nu ska jag sova. Imorron är det Bruxsläpp. Brux är ett kort namn för Bruxanvisningen, som är den tidning som vi ska sälja 65 exemplar av för att få vara med i Quarnevalen. Jag är inte där och tältar inför släppet klockan 06.08, uppenbarligen, för jag behöver sömn. Kommer inte heller att vara där klockan 06.08 för då sover jag gott och tänker göra det i två timmar till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0