Kvällens bravader

Ikväll har jag och Emma och Fia julbakat!! Helt sjukt bra blev det!!

Först smälte vi smör och hällde i mjölk sådär som man gör när man ska göra bulldeg. Men då ville inte smöret vara smält längre utan stelnade. Skumt!! Så då skulle vi värma det igen i mikron, så vi var tvugna att hälla över det från metallbunken till en i plast. Nästan allt hamnade på bänken och golvet. Men till slut lyckades vi få in det i mikron och då blev smöret ganska flytande igen, men det ville inte blanda sig med mjölken. Sen delade vi upp smetet i tre bunkar och hällde i de andra ingredienserna och knådade och knådade, och de tre degarna blev mycket olika. Den ena blev väldigt blank och fet, den andra blev nästan vit och inget gul alls och den sista såg ganska normal ut. Så vi gjorde det enda rätta och knådade ihop dem till denna fina skapelse:
deg

Medan degen jäste bakade vi pepparkakor. Fia hade varit på Lagerhaus och köpt formar, en ängel, en älg, ett hjärta och denna, arga tomten (som man blir snäll när man äter):
peppföre

Jag tyckte dock att den även hade vissa likheter med ett rymdskepp, så därför gjorde jag denna med rosa kristyr. Fia gjorde även en Christer Fågelsång med snelugg och ett STORT leende!
peppefter

Sen var det dags för bullarna. De jäste jättejättemycket när de låg på plåten, speciellt de som stod på spisen... När vi skulle pensla dom sjönk dom ihop och såg ut som gamla pensionärslussebullar, eller som att nån hade stampat på dom ungefär...
före

Men det löste sig när de kom in i ugnen igen. Och SNACKA om goda bullar!! Saftiga och fluffiga och jättestora!! Jag vräkte i mig tre stycken!! :)
efter



Nu ska jag lägga mig och lyssna ut min bok. Sista Wallanderboken, sen är jag klar med dom!
Det är lite kul det där med talböcker, det spelar himla stor roll vem som läser. De två senaste har varit riktigt dåliga, den ena lät som att han var arg hela tiden och betonade helt fel, och den andra betonade inte alls. Den här är det Stefan Sauk som läser, han läste även en av de första jag lyssnade på, men den här läser han med dialekter! Äntligen, efter 10 böcker, har ystadborna börjat prata skånska! Superbra!!

Nä, dags för sängen. Imorron är det jobbtajm igen. Lär bli en del att göra i helgen!!

Gonatt

Kommentarer
Postat av: Pappsen

VILL HA - dvs smaka lussebullarna....

2006-12-16 @ 00:22:14
Postat av: Yoka

Har aldrig sett så platta bullar förr, men dom blev ju jätte fina! Nu ses vi snart!! Vill du gå ut någonting? Jag kan gå ut på annandagen. Pöss!

2006-12-16 @ 17:55:15
URL: http://www.mistasia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0